03 octubre 2007

IGUALDAD DENTRO DE LA DIFERENCIA

[María Calvo es profesora de Derecho Administrativo en la Universidad Carlos III de Madrid y escritora. Es bien conocida por los lectores de arguments porque ya ha publicado otros cuatro artículos en este blog (cfr. ## 127, 169, 179 y 187 ).

Es una defensora acérrima de la educación diferenciada. Es autora del libro Los niños con los niños, las niñas con las niñas (Editorial Almuzara).

Dice María Calvo que si no se habla claramente de las ventajas de la educación diferenciada es en buena parte por ignorancia y también por miedo a ir contra lo que se considera "politicamente correcto" en el mundo actual: "Hay mucho miedo a decir que somos diferentes, una verdad que incomoda, y los planes de igualdad van en una dirección radicalmente contraria a la realidad, a la que los científicos nos muestran. Esas leyes, y lo digo como profesora de Derecho Administrativo, parten de un error, de la identidad absoluta entre hombre y mujer, y la igualdad será imposible hasta que no se nos reconozcan las diferencias.


Scientific American: “His brain, her brain”, by Larry Cahill: “…the brains of men and women have been shown to be quite clearly similar in many ways. Nevertheless, over the past decade investigators have documented an astonishing array of structural, chemical and functional variations in the brains of males and females.”

(…) “A generation of neuroscientists came to maturity believing that "sex differences in the brain" referred primarily to mating behaviors, sex hormones and the hypothalamus. That view, however, has now been knocked aside by a surge of findings that highlight the influence of sex on many areas of cognition and behavior, including memory, emotion, vision, hearing, the processing of faces and the brain's response to stress hormones. This progress has been accelerated in the past five to 10 years by the growing use of sophisticated noninvasive imaging techniques such as positron-emission tomography (PET) and functional magnetic resonance imaging (fMRI), which can peer into the brains of living subjects.”

“Among other things, these investigators found that parts of the frontal cortex, the seat of many higher cognitive functions, are bulkier in women than in men, as are parts of the limbic cortex, which is involved in emotional responses. In men, on the other hand, parts of the parietal cortex, which is involved in space perception, are bigger than in women (…)”

“Other investigations are finding anatomical sex differences at the cellular level. For example, Sandra Witelson and her colleagues at McMaster University discovered that women possess a greater density of neurons in parts of the temporal lobe cortex associated with language processing and comprehension. (…) Similar findings were subsequently reported for the frontal lobe. With such information in hand, neuroscientists can now explore whether sex differences in neuron number correlate with differences in cognitive abilities--examining, for example, whether the boost in density in the female auditory cortex relates to women's enhanced performance on tests of verbal fluency.”

Reproducimos ahora una entrevista de Virginia Ródenas a María Calvo, que fue publicada en el Suplemento de ABC (15-IX-2007).]

# 403 Categoria-Educacion

por Virginia Ródenas

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-Parece una pregunta estúpida pero ante la confusión alentada por el feminismo radical, ¿niños y niñas, nacen o se hacen?

-Nacen, nacen. En la octava semana de gestación se determina el sexo del feto, cuando la influencia mayor de la testosterona o los estrógenos provoca que se organice un órgano sexual femenino o masculino y que se produzca una determinada configuración cerebral.



(ver más)

1 Comments:

At 3:46 p. m., Anonymous Anónimo said...

Es conmovedor cómo la entrevistada cita a cada paso la autoridad de Hillary Clinton, como quien cita a Aristóteles.

 

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